חדשנות בבנייה

ישנן חברות בנייה חדשניות כגון תדהר https://www.tidhar.co.il או יוסי אברהמי – http://yav.co.il שמבצעות פרויקטים איכותיים במיוחד בהם מושקעת המון מחשבה החל מבחירת המיקום, דרך תכנון המפרטים של הדירות ושילובם בתוך המתחם כולו וכלה בפיתוח הסביבתי המושקע שיוצר חווית מגורים שלמה ומלאה. כיף לרכוש דירות מקבלנים כאלו משום שהדירות מגיעות כחלק מחוויה משמעותית ואיכותית של מגורים. אך ניתן למצוא חידושים והברקות בתחום הבנייה לא רק במתחמים עצמם אלא בהמון היבטים אחרים – לאחרונה השיקו שתי חברות בישראל מיזם לדיגיטליזציה של התכנון והעיצוב של יחידות דיור. הניסיון להכניס את תחום הבנייה שנחשב לתחום מסורתי ומיושן יחסית אל עולם הענן וההדמיות התלת מימדיות הוא ניסיון מעניין. כבר היום עושים אדריכלים רבים שימוש בהדמיות תלת מימדיות הן לצורכי תכנון והן לצורכי שיווק של הדירה העתידית והפקת תמונות פרויקט ממוחשבות ועתידניות. חברות אלו רוצות לקחת את המימד הדיגיטלי שלב אחד קדימה.

חדשנות אחרת ניתן למצוא דווקא ברעיונות של המדינה. שני רעיונות מעניינים במיוחד שלקוחים מפרויקטים דומים ברחבי העולם ניתן למצוא ברעיון לקירוי כבישים מרכזיים בישראל ורבי נתיבים וכן ברעיון לקרות ולהקים מיזמי בנייה על מרכזי השירות התת קרקעיים של הרכבות השונות, מה שמכונה דיפו. בשני הרעיונות נעשה שימוש בחיפוי של תשתיות כדי ליצור ולהעצים את משאב הקרקע יש מאין. למעשה בפועל כבר נוצרו הדמיות להקמה של מתחמי פנאי, מסחר ודיור על הגג של נתיבי איילון או של חלקים מכביש 4 או מכביש 2. בהדמיות אלו ניתן לראות כיצד מחוברים שני צידי הכביש במעין גשר עצום מימדים ורחב אשר עליו ייבנו בנייני משרדים, מגורים וחנויות כמו גם גינות מוצלות, פארקים ושבילי אופניים.

כיום הרעיון הוא לעשות שימוש בארבעת מרכזי האחסון, דיפו, של הרכבות: בתחנת ראשונים בראשון לציון, באזור צומת סגולה בפתח תקווה, באזור צומת מסובים שבו הסבירות היא הנמוכה ביותר בשל ריבוי אזורי המסחר והמשרדים באזור והקרבה לנתב"ג וגם ליד שכונת כפר סבא הירוקה, אך שם לתושבים יש כסף ופנאי לנהל מאבק ציבורי נגד הקמת פרויקט שכזה ולכן הקמתו נמצאת גם כן בספק. אם יקומו מרכזים כאלו בדומה למה שנעשה בארצות הברית, סין ומדינות אחרות אז אנו נראה בנייני מגורים מגורים ומשרדים לצד מתחמי פנאי, בילוי וספורט על גבי מתחמי הדיפו.